درمان کیست مویی با داروی گیاهی

درمان کیست مویی

سینوس پیلونیدال که عموما در بین مردم به کیست مویی مشهور است; نوعی حفره عفونی در گودی کمر بوده که به صورت یک منفذ پوستی کوچک نمایان می شود. این بیماری که مردان را بیشتر از زنان گرفتار می کند, در بسیاری از مواقع به شکل فرورفتگی حاوی چند موی پیچیده نیست و اغلب در دوران بلوغ که رشد مو افزایش پیدا می کند, بروز خواهد کرد. در ادامه قصد داریم تا در رابطه با درمان کیست مویی با داروی گیاهی صحبت کنیم; پس تا پایان با ما همراه باشید.

کیست مویی چیست؟

همانطور که موارد بالا نیز به آن اشاره شد; سینوس مویی در واقع یک سوراخ یا حفره کوچک در سطح بیرونی پوست است که با مایعات و چرک پر شده است. ادامه این روند که با تجمع موهای برگشتی در لایه های زیرین پوست همراه است منجر به تشکیل آبسه و کیست خواهد شد که معمولا در بالای دنبالچه فرد بروز پیدا می کند.

رایج ترین علایم و نشانه بروز کیست مویی چیست؟

این بیماری در مراحل ابتدایی به صورت یک جوش دیده می شود ولی از اینکه عفونت آن بیشتر شده باشد با نشانه بارزی مانند تورم و التهاب خود را نمایان می کند. البته ناگفته نماند که عارضه سینوس پیلونیدال در افراد چاق, پرمو و کسانی که تعرق زیاد دارند, بیشتر دیده می شود. کیست مویی علایم دیگری را نیز با خود به همراه دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

1. دشواری در راه رفتن و نشستن
  2. دردهای مقطعی در انتهای دنبالچه
  3. تب و لرز
  4. حالت تهوع و بی قراری مکرر
  5. قرمز شدن پوست و ایجاد زخم در نواحی اطراف
  6. ترشح زیاد عفونت, چرک و خونابه به همراه بوی تعفن
  7. خروج مو از ضایعه کیست
  8. بروز سوراخ هایی در لایه های سطحی پوست
  9. رطوبت زیاد و غیر منتظره در نواحی پایین کمر

علت بروز کیست مویی چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که چه چیزی باعث ایجاد کیست مویی می شود? در پاسخ باید توضیح دهیم که فولیکول های مو به همراه یک عامل آلوده مانند گرد و خاک و… پوست را شکافته و وارد لایه های زیرین این نواحی می شوند که در نهایت منجر به بروز آن می شوند. دلایل زیادی در بروز این بیماری موثر هستند که مهمترین آن ها عبارتند از:

1. شیوه نادرست زندگی و عادات نامناسب روزمره
  2. اضافه وزن و چاقی مفرط
  3. جنسیت مرد
  4. نشستن و ایستادن های طولانی مدت
  5. موهای زیاد, سفت و پر پشت
  6. خارش دائمی در محل سینوس
  7. ضربه شدید به ناحیه پایین کمر
  8. افزایش سن و پیری
  9. پوشیدن لباس های تنگ و چسبان
  10. عدم رعایت بهداشت و نظافت فردی

روش های درمان کیست مویی

جراحی با لیزر

جهت درمان کیست مویی, متخصص جراحی با یک روش ایتدایی اقدام به تخلیه آن می کند. در مرحله اول ناحیه مورد نظر را بی حس کرده و پس از ایجاد برش کوچک در لایه سطحی پوست, مایعات و مواد زائد آن را تخلیه کرده و با گاز استریل محل جراحی را ضدعفونی و بخیه می کنند.
روش های مختلفی برای معالجه سینوس مویی وجود دارد که مهمترین آن ها, لیزر می باشد که باید توسط یک متخصص و جراح ماهر و با تجربه انجام گیرد. امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در عرصه پزشکی و انقلابی که لیزر در زمینه جراحی به وجود آورد, بسیاری از جراحان توصیه به استفاده از این روش درمان کیست مویی می کنند.

درمان کیست مویی با داروی گیاهی

اکثر افرادی که در مراحل اولیه ابتلا به سینوس مویی هستند, برای مداوای آن اغلب از داروهای گیاهی استفاده می کنند که فقط جنبه درمان قطعی این بیماری را خواهد داشت. در ادامه با بسیاری از این داروهای گیاهی بیشتر آشنا می شوید:

•  کمپرس آب گرم

استفاده از یک کمپرس گرم، چند بار در روز، می تواند کمک زیادی به از بین بردن التهاب شما کند; چرا که گرمای حاصله و التهاب آن را کاهش و در نتیجه موجب تسکین درد می شود. برای شروع, شما به یک حوله و یک سطل آب ولرم نیاز دارید. حوله را در آب خیس کرده و سپس آن را بعد از فشردن، برای چند دقیقه روی بافت آسیب دیده قرار دهید. این کار را هر چند بار در طی روز که لازم است تکرار کنید تا درد و التهاب فروکش کند.

• روغن درخت چای

این اکسیر ارزشمند به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی و التهابی, در درمان بیماری های نشیمنگاهی مانند کیست مویی و بهبود عملکرد, بسیار موثر می باشد. برای این کار شما باید ابتدا چند قطره از روغن درخت چای را در آب رقیق کرده و حدود ۱۵ دقیقه بر روی محل آسیب دیده بمالید. سپس محل مورد نظر را با آب ولرم شسته و خوب آن را خشک کنید.

• روغن کرچک

روغن کرچک به دلیل داشتن اسید ریسینولئیک (ricinoleic acid) و همچنین خواص ضد التهابی, کمک شایانی در بهبود تورم و درد ناشی از کیست مویی می کند. برای این کار باید یک پنبه استریل را در روغن کرچک خیس کرده و آن را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اجازه دهید این اکسیر شفا به مدت حداقل ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بر روی بافت آسیب دیده باقی بماند. تا حد ممکن سعی کنید این عمل را روزی ۳ بار تکرار کنید.

• روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل خاصیت ضد التهابی, در درمان بسیاری از بیماری های نشیمنگاهی مانند بواسیر, کیست مویی و … موثر و حائز اهمیت می باشد. برای استفاده از آن ابتدا باید یک قاشق چای خوری روغن نارگیل را در ناحیه آسیب دیده مالیده و سپس اجازه دهید تا به خوبی اثرات خود را ئاشته باشد. این عمل را هر روز به صورت مکرر انجام دهید تا مثمر ثمر واقع شود.

درمان کیست مویی با آلوئه ورا

• آلوئه ورا

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که آلوئه ورا خاصیت ضد میکروبی و میکروبی داشته و  هر دو این خواص می توانند در کاهش سوزش و درد ناشی از کیست مویی موثر باشند. جهت مصرف این گیاه مقداری از آن را بردارید و در قسمت آسیب دیده بمالید. اجازه دهید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب ساده بشویید. این درمان خانگی کیست مویی را ۳ تا ۴ بار در روز انجام داده و در صورت لزوم آن را مجدد تکرار کنید.