درمان آبسه مقعدی | جراحی آبسه مقعدی

بیماری آبسه مقعدی چیست ؟

بیماری های نشیمنگاهی بعضا شباهت های زیادی نسبت به یکدیگر دارند که اکثر آنها ناشی از عفونت های نزدیک مقعد شخص بیمار اتفاق می افتند . بیماری دردناک آبسه مقعدی هم یکی از همین بیماری های نشیمنگاهی است که به دلیل جمع شدن چرک و مواد زائد عفونت زا در ناحیه مخرج یا نزدیک دهانه ی رکتوم به وجود می آید . وقتی مواد زائد و چرک و دمل نتوانند به درستی از مخرج خارج شوند در رگ های کناری مقعد مسدود شده و شکل یک غده چرکی خود را نشان می دهند.

این بیماری زمانی اهمیت پیدا می کند که رفته رفته عوارض خود را نشان می دهد و سوالی که برای افراد پیش می اید این است که چرا به این بیماری دچار شده اند و علائم آن چیست . ما در این بخش علاوه بر توضیح دادن عوامل و علائم بیماری آبسه مقعدی قصد داریم تا روش های درمانی این بیماری را نیز با هم مرور کنیم و در انتها بهترین روش را معرفی می نماییم.

چرا به آبسه مقعدی دچار می شویم ؟

در یک نگاه کلی بیماری آبسه چیزی جز تجمع زیاد خون و چرک در دهانه یا حفره های ایجاد شده در ناحیه مقعد نیست . همین چرک جمع شده باعث بروز مشکلات از جمله دیر رفتن به توالت ، راحت ننشستن ، کم اشتهایی و تب می گردد . همین بیماری به نظر ساده که اگر به موقع درمان شود عوارض کمتری را از خود نشان می دهد .

اما مهمترین سوالی که باید قبل از رجوع به دکتر یا پزشک متخصص از خودتان بپرسید این است که چرا به این بیماری دچار شده اید ؟ و روش های خلاصی از این بیماری کدامند . در این جا سعی داریم علل بروز این بیماری را با هم بررسی کنیم :

علل ابتلا به آبسه مقعدی

خیلی ها بیماری های مقعدی را علت آبسه مقعدی می دانند . بدیهی است کثر زیادی از بیماری های که مقعد مرتبط می شود در ابتلای این بیماری تاثیر گذار بوده باشند اما به طور کلی این بیماری می تواند علل های مختلفی داشته باشد که می خواهیم آنها را بررسی کنیم :

علل آبسه مقعدی می تواند شامل موارد زیر باشد:

یک غده مقعدی مسدود شده : باکتری های زیادی در ناحیه مقعد افراد وجود دارد که بر اثر خروج مواد زائد پدید می آیند . از جمله این باکتری های می توان به استافیلوکوک و اشرشیاکولی اشاره کرد . وجود این باکتری ها در صورتی که زیاد باشند ممکن است تجمع آنها باعث عفونت دریچه رکتوم و جمع شدن چرک شود . همان چرک رفته رفته نزدیک به دهانه مخرج می گردد و باعث عفونت غده ی مقعد می شود . این غده چرک دار همان بیماری است که البته به جز غده می تواند به شکل یک حفره هم نمایان شود.

یک بیماری مقاربتی : همانطور که گفته شد بیماری های مقاربتی در ابتلای بیماری بی تاثیر نیستند و همیشه می توانند باعث بروز اینگونه بیماری ها یا بدتر از آن هم بشوند . اگر سابقه بیماری مقاربتی داشته اید حتما در اسرع وقت نزد یک پزشک متخصص بروید چون تشخیص آبسه برای کسانی که سابقه بیماری داشته اند کمی سخت است .

یک شکاف مقعدی آلوده : ممکن است بر اثر یک رابطه جنسی یا وارد کردن یک شی الوده به داخل معقد دچار ابسه شده باشید . این علت خیلی کم رخ می دهد چرا که با اولین دفع مدفوع بعدی هرچیزی که در دهانه ی مخرج جمع شده باشد خارج می گردد .

بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو : بیماری های جمع شدگی خون و عدم تحرک نواحی نزدیک به مقعد هم از دیگر علل های بیماری مقعدی هستند.

دیابت : بیماری دیابت جز علل شایع بیماری آبسه است و به طور کلی نمی توان بیماری شما را به این مرض ربط داد ولی طبق آمار کسانی زیادی که از بیماری دیابت رنج می برند در واقع به ابسه نیز مبتلا شده اند .

زنان باردار : زنانی که باردار هستند یا از زمان وضع حمل آنها مدتی کمی گذشته است هم ممکن است به ابسه دچار شوند که البته درد آن کمتر است .

سایر مواردی که ممکن است جز علائم ابسه مقعدی باشند شامل زیر است :

• بیماری ایدز
  • روده التهابی
  • آپاندیس

علائم آبسه مقعدی کدامتد ؟ ایا شما هم به این بیماری دچار شده اید ؟

ممکن است شما هم با شک بر اینکه آیا به بیماری آبسه مقعدی دچار شده اید یا خیر در حال مطالعه این مقاله هستید . هیچ چیزی بهتر از اطلاعات دقیق و درست نیست تا مطمئن شوید. البته کماکان پیشنهاد می کنیم که قبل از مطالعه این بخش اولویت تشخیص را بر عهده پزشک متخصص بیماری های آنورکتال بگذارید . یقینا تشخیص دکتر بهتر از تشخیص خودتان است . اما با این حال اگر هنوز شک دارید و اصلا نمیدانید که بیماری آبسه گرفته اید یا خیر بخش زیر راهنمایی خوبی برای مطمئن شدن شماست که با یکدیگر بررسی می کنیم :

علائم آبسه مقعدی

برخی از علائمی که نشان می دهد ممکن است شما دچار بیماری مقعدی شده اید را در زیر لیست کرده ایم و هرکدام را توضیح داده ایم :

درد یا تورم در ناحیه مقعد یا باسن : اولین علامتی که مشخص می کند که شما به این بیماری دچار شده اید یا خیر درد هایی هستند که در ناحیه مقدتان به وجود می اید.سپس این درد خود را به شکل یک حفره یا یک تورم خونی یا شاید هم سیاه رنگ نشان داده شود که همان باعث درد شماست . در واقع آبسه بیشتر یک حفره چرکی است تا یک غده اما این نوع علامت ها بسیار رایج اند و بهتر است سایر علائم برا بررسی کنید تا مطمئن تر شوید .

تخلیه چرک در نزدیکی مقعد : اکثر بیماران بیماری آبسه مقعدی این مشکل را دارند . در واقع آنها هنگام رجوع به پزشک از مشکلات خود در هنگام اجابت مزاج صحبت می کنند . خارج شدن این چرک طبیعی است و نمادی از بیماری ابسه مقعدی می باشد.

تب ، لرز یا تعریق شبانه : تب و لرز یکی از دیگر نشانه های این بیماریست . وقتی غده ای در ناحیه مخرج وجود دارد بدن در حالت تدافعی قرار می گیرد و به همین علت چون بدن فعالیتش بیشتر می شود تب و لرز می کنید .

یک توده در ناحیه مقعد : وجود یک توده یا شکاف در ناحیه مخرج کاملا طبیعی است . این حفره ها معمولا بر اثر همان فشار های وارد شده به چرک های جمع شده است که در هنگام دفع مدفوع رخ داده است .

حرکات روده ای دردناک : احتمالا به طور ناخودگاه در قسمت روده راست خود احساس درد کنید . هنگامی که احساس می کنید نیاز به دفع مدفوع دارید احتمالا این درد بیشتر هم خواهد شد .

موارد گفته شده مهمترین علائم بیماری آبسه مقعدی هستند و به طور کلی رایج ترینشان همین موارد است . شاید علائم دیگری از جمله بی اشتهایی یا کمر درد هم به سراغتان بیایید . البته آبسه مقعدی تمام موارد و علائم را شامل می شود و به تنهایی با مشاهده یک مورد احساس نگرانی به خود راه ندهید و تا مطمئن شدن بیماری بهتر است که به ملاقات دکتر متخصص بیماری های نشیمنگاهی بروید.

روش های تشخیص بیماری آبسه چگونه است ؟

پزشک چگونه بیماری شما را تشخیص خواهد داد ؟

برای تعیین اینکه آیا به آبسه مقعدی مبتلا هستید یا خیر ، پزشک متخصص اینگونه بیماری های ابتدا درباره سابقه بیماری و شرایطی که به این بیماری دچار شده اید از شما سوال خواهد پرسید و سپس  معاینه فیزیکی را انجام می دهد. در هنگام معاینه فیزیکی باید روی یک تخت دراز کشیده تا دکتر معقد شما را بررسی کنید .اصلا خجالت نکشید و سلامتی خود را مهمتر از ترس و نگرانی اولویت قرار دهید . بسیاری از بیماران خجالتی به جهت امتناع از ندیدن معقدشان توسط دکتر باعث برداشت های اشتباه دکتر می شوند و همین امر می تواند وضع را برای شما بدتر کند . امکان دارد دکتر دست به معقد زده و بسیاری از قسمت های آن را بررسی کند . سپس در پایان روش های درمانی را برای شما مطرح خواهد کرد که طبق دستور العمل دکتر برای درمانتان باید همراه شوید .

همین حالا به صورت کاملا رایگان با کارشناسان گروه دکتر نشیمنگاهی مشاوره داشته باشید!

درمان ابسه مقعدی با لیزر بدون درد و خونریزی

مثل سایر بیماری های نشیمنگاهی می توانید بیماری آبسه خود را با استفاده از تجهیزات مدرن امروزی مثل لیزر درمان کنید . جراحی آبسه با استفاده از لیزر در کمتر از ۲۰ دقیقه بدون درد و خونریزی قابل انجام است . بر خلاف بسیاری از عمل های جراحی شما نیازی به بی هوشی ندارید و با بی حسی موضعی به راحتی می توانید عمل کنید .

عمل جراحی با لیزر مناسب چه کسانی است ؟

تقریبا در هر سنینی می تواند با عمل جراحی لیزر بیماری آبسه خود را درمان کند . از کودکان سال گرفته تا پیرمردها و پیرزن ها هم این عمل جراحی هیچگونه خطر یا عوارضی ندارد و به سرعت انجام می شود . البته عمل جراحی با لیزر همیشه گزینه ی نهایی درمان بیماری شما نیست و اینکه چه روشی مناسب شما است را پزشکتان تعیین خواهد کرد .

اما این موضوع را باید در نظر داشته باشید که اگر به دنبال سریع ترین روش درمان هستید حتما به پزشک خود اعتماد کنید چرا که اگر جراحی با لیزر را برای شما تجویز کند در عرض ۲۰ دقیقه برای همیشه از شر بیماری آبسه مقعدی راحت خواهید شد و دیگر نیازی به استفاده از دارو و قرص نیست . البته شاید مدت ۱ الی ۲ روز نیاز به ریکاوری و استراحت داشته باشید ولی از روز سوم دیگر بهبودی خود را به طور کامل بدست آورده می توانید به کارهای روزانه خود نیز برسید .