درمان شقاق مقعدی

شقاق یکی از بیماری های دردناک مقعدی به حساب می اید که در آن یک زخم یا شکاف در ناحیه حساس سلولی مقعد به وجود می آید که می تواند دلایل زیادی از جمله عمل های قبلی یا زایمان داشته باشد.اما قبل از شروع درمان شقاق,می بایست به طور کامل با آن و اینکه چطور می توان میزان درد را کاهش داد اشنا شوید,پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی بیماری شقاق

همانطور که گفته شد شقاق یکی از بیماری های شایع آنورکتال به حساب می آید که روز به روز در حال افزایش بوده و معمولا جزو بیماری های درد آور دسته بندی می شوند.در ناحیه ای که شقاق یا فیشر تشکیل می شود,اعصاب درد بسیار زیاد بوده و به همین دلیل است که بیماری با کوچک ترین حرکت درد را احساس می کند.

بدون درد و خونریزی در ۲۰ دقیقه!

همین حالا با لمس کردن کلید زیر از مشاوره رایگان و تخفیف ویژه برای لیزر شقاق استفاده کنید.

با ما تماس بگیرید!

دلایل ابتلا به شقاق

بسیاری از افراد بلافاصله بعد از دیدار با پزشک این سوال را می پرسند که چرا دچار شقاق می شوند؟ در جواب باید بگوییم که هنوز دلیل مشخصی برای این بیماری وجود ندارد,اما به طور کلی موارد زیر می توانندن در این امر دخیل باشند :

• داشتن یبوست به مدت طولانی می تواند یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به شقاق یا فیشر باشد (فشار زیادی بر دیواره مقعد و روده بزرگ وارد می کند).
  • اگر در گذشته جراحی در ناحیه مقعد یا نزدیک به آن را داشته باشید,ممکن است به همین خاطر شقاق گرفته باشید.
  • استفاده بیش از حد از ملین ها که برای کنترل بیماری یبوست و درست کار کردن دستگاه گوارش به کار می روند.
  • زایمان هم در خانم ها بیش از ۴۵% موارد ابتلا را تشکیل می دهد و به همین دلیل همیشه بعد از عمل زایمانن می بایست معاینه شوید.
  • در آخر هم اسهال طولانی و عدم درمان آن به مرور زمان می تواند باعث بروز بیماری های مقعدی مختلف از جمله فیشر شود.

علائم ابتلا به شقاق

شقاق یا فیشر می تواند علائم بسیار زیادی داشته باشد و افراد زیادی آن را با بواسیر اشتباه می گیرند.دقت داشته باشید که در بواسیر یک بافت اضافه در داخل یا خارج از مقعد تشکیل می شود و از نظر ظاهری تفاوت زیادی با شقاق دارد.اولین نشانه فیشر,احساس درد زیاد به هنگام دفع می باشد که مدفوع با زخم برخورد می کند.

در مرحله بعدی معمولا رگه هایی از خون بر روی مدفوع خواهید دید که مقدارش هر روز افزایش پیدا می کند.گاهی مواقع این زخم آنقدر شدید است که می توان عضلات سفید اسفنکتر داخلی را هم زیر آن دید.البته در مواقعی درد بیماری بسیار شدید است و برای معاینه می بایست از بیهوشی استفاده کرد.

روش های درمان شقاق

روش های درمان شقاق کاملا بستگی به شدت بیماری دارد.برای مثال اگر مقدار شکاف بیش از حد بزرگ و درد آور باشد,می بایست سریعا برای عمل یا همان لیزر اقدام کنید تا مبادا زخم عفونت کند و شرایط بدتر شود.امام یک سری روش های خانگی وجود دارند که بیشتر برای کنترل بیماری استفاده می شوند و فرد نمی تواند با کمک آنها بیماری را به طور ۱۰۰% از بین ببرد.

روش های خانگی درمان شقاق

روش هایی که می خواهیم در این بخش به شما عزیزان بگوییم,بیشتر برای تسکین درد و جلوگیری از عفونت استفاده می شوند و در آخر می بایست نزد پزشک بروید.

– آب گرم

یکی از بهترین کارها برای آرام تر کردن درد و همچنین جلوگیری از عفونت زخم,خوابیدن در وان یا تشت آب گرم می باشد که بسیاری از پزشکان هم همین مورد را پیشنهاد می کنند.آب گرم برای اغلب بیماری های مقعدی به کار می آید!

– استفاده از پمادهای موضعی

در برخی از موارد بیماری شقاق همراه با اسپاسم خواهد بود و به همین دلیل استفاده کردن از پمادهای موضعی می توانند کمک زیادی به کاهش تورم و درد بکنند.بهتر است حداقل روزی دو بار و به مدت ۵ ماه این کار را انجام دهید (با توجه به نظر پزشک).

– استفاده از فیبرهای گیاهی

همانطور که می دانید,سبزیجات و فیبرها می توانند کمک زیادی به درست عمل کردن دستگاه گوارش بکنند.اگر این کار را نکنید به دفعات دچار بیماری های مختلف از جمله یبوست و اسهال خواهید شد که همین موارد از دلایل اصلی فیشر می باشند.

هرگونه چاک خوردگی و برآمدگی در لبه های داخلی مقعد شقاق یا فیشر نام دارد که به علت وجود حسگرهای پوستی در این نواحی, روند درمان را با درد همراه می سازد. اگر بخواهیم به بررسی شقاق بپردازیم باید اینگونه شرح داد که برخلاف ظاهر کوچک آن یکی از بیماری های خطرناکی است که در صورت عدم درمان و معالجه, موجب بروز عوارض های جبران ناپذیری خواهد بود. وقتی که این بیماری در مراحل ابتدایی است زخم آن نیز به همان نسبت کوچک می باشد که در طی چند هفته سرعت پیشروی شقاق بیشتر شده و بیمار را با احساس درد و سوزش همراه می سازد. توصیه پزشکان این بوده که در صورت عدم درمان به موقع این بیماری, فرد مجبور به انجام عمل های جراحی خواهد شد; پس هرچه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام کنید.

شقاق در چه گروه های سنی شایع می باشد؟

این بیماری گروه سنی خاصی نداشته و در تمامی افراد یعنی زن و مرد به یک اندازه می تواند بروز کند. البته ناگفته نماند; زنانی که به طور مکرر زایمان می کنند احتمال مبتلا شدن به کرون بیشتر است. رایج ترین سن برای ابتلا به این بیماری در سنین نوجوانی, جوانی و حتی در کودکان ۱ ساله است که بسیار دیده می شود. شقاق ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از : شقاق مقعد, شقاق پا و… که بسته به نوع و محل قرار گیری آن ها متفاوت هستند. ناحیه مقعد و قسمت تحتانی باسن شایع ترین محل رشد و قرار گیری این بیماری می باشد.

روش های سریع درمان بیماری شقاق یا فیشر

با پیشرفت علم پزشکی, روش های جدید و پیشرفته تری برای درمان انواع بیماری ها کشف شده است که می تواند باعث افزایش سرعت روند بهبود شده و به پروسه درمان بیمار کمک زیادی کند. یکی از روش های درمان شقاق که جایگزین مناسبی برای جراحی های سنتی و تهاجمی می باشد, لیزر درمانی است. این روش جدید توانسته در درمان بسیاری از بیمارها ایفای نقش کرده و موثر واقع شود. اگرچه لیزر درمانی نتوانسته مانند جراحی های سنتی خودنمایی کند ولی حداقل مزیتی که می توان برای آن نام برد نداشتن عارضه عدم بی اختیاری در دفع گاز معده می باشد. در ادامه با برخی از مزیت های درمانی شقاق به روش لیزر می پردازیم که عبارتند از:

• زخم ناشی از لیزر به سرعت بهبود می یابد
  • عدم نیاز به پانسمان
  • عدم بستری شدن در بیمارستان و ترخیص در همان روز انجام می شود.
  • در لیزر درمانی به میزان قابل توجهی خونریزی کاهش می یابد.
  • تعرفه درمان لیزر درمانی به نسبت جراحی سنتی کمتر می باشد
  • صرفه جویی در هزینه و زمان
  • جراحی به روش لیزر درمانی زمان کمتری را می برد و باعث افزایش تمرکز پزشک در حین جراحی می شود.
  • در جراحی سنتی دوره نقاهت بین ۷ الی ۱۰ روز می باشد ولی در لیزر درمانی روند بهبود به سرعت طی می شود و بازه نقاهت بین ۳ الی ۵ روزه می باشد.
  • دوره بازگشت به کار لیزر درمانی ۱ هفته می باشد. یعنی بیمار می تواند بعد از ۷ روز به محیط کاری خود بازگردد..
  • لیزر درمانی روشی است که باعث ایجاد زخم عمیق و آسیب به بافت های مجاور نمی شود.
  •  عدم استفاده از بیهوشی کامل; یکی از مهمترین مزیت های لیزر درمانی بهره بردن از بی حسی موضعی است که عوارض بیهوشی کامل را به همراه ندارد.
  • به صورت کلی لیزر ها به دو بخش کم توان و پر توان تقسیم می شوند که کاربرد هرکدام بستگی به شدت جراحی و میزان وخامت بیمار دارد.
  • جراحی های آزاد علاوه بر ریسک های موجود, عوارضی مانند عفونت را با خود به همراه دارند ولی در لیزر درمانی به دلیل عدم تماس مستقیم با با ناحیه شقاق, درصد ابتلا به بیماری های عفونی بسیار کم می باشد.
  • عدم بازگشت مجدد بیماری

سوالات متداول که اکثر بیماران دارند

• آیا خونریزی و درد هنگام اجابت مزاج از نشانه های بیماری شقاق می باشد؟

در پاسخ این سوال باید خاطر نشان کنم که فیشر علایم زیادی با خود به همراه دارد که این بیماری را تائید می کند ولی یکی از نشانه های شقاق, خونریزی و احساس درد در ناحیه مقعد می باشد. برای اطمینان از آن حتما باید یه پزشک مراجعه کنید.

• بهترین راه مقابله و پیشگیری از ابتلا به این بیماری چیست ؟

اکثر بیمارانی که به شقاق مبتلا می شوند جزء آن دسته از افرادی هستند که در رژیم و برنامه غذایی خود سهل انگاری می کنند. توصیه می شود از فیبر ها و سبزیجات در طول روز استفاده کنید تا به یبوست و در نهایت به بیماری  فیشر دچار نشوید.

• آیا فیشر جزء بیماری های خطرناک می باشد؟

فشار بر ناحیه مقعد, رژیم غذایی نامناسب, فعالیت های بدنی نا مناسب و… منجر به بروز شقاق یا فیشر در افراد خواهد شد. این بیماری به خودی خود خطرناک نبوده ولی مزاحم سرسختی برای ادامه زندگی عادی افراد می باشد.

• بهترین راه درمان دایم شقاق جیست؟

با کنترل یبوست, نوشیدن مایعات, مصرف غذاهای پر فیبر و… این بیماری می توانید طی چند هفته به طور دائم درمان کنید. نشستن در لگن آب گرم به مدت ۱۵ الی ۲۵ دقیقه در طول روز, این توانایی را در فرد ایجاد می کند تا احساس درد کمتری داشته باشد. این عمل را چندین بار در روز انجام داده تا منجر به رفع تنش و بهبودی سریع در  ناحیه مقعد شما شود.

• چرا من دائما دچار شقاق می شوم؟

شقاق جزء بیماری هایی است که بر اثر فشار و تروما زیاد بر ناحیه مقعد به وجود می آید. یبوست مزمن و حرکات روده از عوامل مهم و تحریک پذیر در بروز آن خواهد بود. به همین منظور افراد باید روش های تضمینی و دایم در رفع این بیماری باشند.