درمان فیستول با لیزر

فیستول که با نام ناسور هم شناخته می شود,به ارتباط غیر طبیعی دو ارگان,بخش یا رگ از بدن گفته می شود که به شکل عادی نباید هیچ ارتباطی با یکدیگر داشته باشند.در این مشکل بیمار می بایست سریعا به پزشک مراجعه کند,چرا که ممکن است در اینده مشکلات بیشتری برایش به وجود بیاید.برای اقدام به درمان فیستول می بایست در ابتدا با روش های مختلف آن و اینکه اصلا چرا به وجود می آید آشنا شوید.پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید!

بیماری فیستول چیست ؟

همانطور که گفته شد فیستول یک نوع ارتباط غیر عادی بین دو قسمت از بدن می باشد و ممکن است حتی بین دو رگ (مانند دو سرخرگ) هم ایجاد شود.فیستول انواع مختلفی دارد که عبارتند از :

• فیستول کور : در این نوع فیستول انتهای مجرا بسته می باشد و نوعی می توان گفت که بن بست است.
  • فیستول ناقص : در فیستول ناقص یک سوراخ از پوست به درون بدن ایجاد می شود که به هیچ اندام خاصی نمی رسد.
  • فیستول کامل : فیستول کامل دقیقا مانند یک تونلی است که هر دو طرف آن کاملا باز هستند.
رزرو وقت
درمان فیستول

علت بروز فیستول چیست؟

در داخل ناحیه رکتوم مقعد چندین غده وجود دارد که وظیفه تولید مایع را برعهده دارند. اگر این غده ها به هر دلیلی نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند, باکتری های موجود در این ناحیه کیسه متورم شده ای از باکتری تولید می کنند که به ان آبسه یا فیستول گویند. علت های زیادی در بروز لین بیماری تاثیر گذار می باشد که مهمترین آن ها عبارتند از:

• بیماری کرون
  • عفونت کیسه های کوچک در روده بزرگ(دیورتیکولیت)
  • بیماری پوستی چرکی یا هیدر آدنیت
  • سابقه جراحی های مقعدی
  • ابتلا به بیماری سل
  • ایدز HIV
  • بیماری های جنسی مانند کلامیدیا و سیفلیس
  • زخم های ناشی از ضربه زدن به عضلات مقعد
  • زایمان های طبیعی به طور مکرر
  • یبوست و اسهال مداوم
  • رابطه جنسی مقعدی
  • التهاب و تورم در ناحیه انتهایی روده

روش های درمان فیستول

در کل درمان فیستول و سایر بیماری های مقعدی شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و می توانید از راه های مختلف با آن مقاله کننید.ما همیشه این موضوع را به بیمارانمان می گوییم که درمان های خانگی تنها برای کاهش شدت و کنترل بیماری کاربرد دارند و هیچوقت نمی توان به طور کامل بیماری را از بین برد.به هر حال در حاظر بهترین روش درمان فیستول کمک گرفتن از لیزر می باشد.

برای شروع درمان در ابتدا باید متوجه شوید که بیماری شما از کدام نوع می باشد و اینکه در کدام ناحیه تشکیل شده است.همچننین گاهی مواقع برای درمان از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود و این مورد باید به وسیله پزشک تجویز شود.اولین کار این است که دکتر متوجه شود که فیستول از چه نقطه ای شروع می شود و به کجا می رود.

به هر حال برای درمان از طریق تنها نیاز به یک داروی بی حسی موضعی و دستگاه می باشد و این کار در مدت کمتر از ۲۰ دقیقه انجام خواهد شد و بیماری هیچ درد و خونریزی احساس نخواهد کرد.اما قبل از عمل بهتر است از روش های درمان خانگی کمک بگیرید تا شدت بیماری کنترل شود.

جدیدترین روش درمان فیستول

استفاده از تجهیزات لیزری به همراه کادر درمان حرفه ای و قیمت بسیار مناسب.هر فردی در هر سنی می تواند در مدت ۲۰ دقیقه از بیماری فیستول راحت شود.

درمان خانگی فیستول

درمان های خانگی فیستول شباهت بسیار زیادی به بواسیر و آبسه دارند.برای مثال می توانید از روغن زیتون بر روان کنندگی و کاهش درد این بیماری استفاده کنید.یا از روغن درخت چای که خاصیت آنتی باکتریال دارد برای جلوگیری از ایجاد عفونت کمک بگیرید..

درمان فیستول با روغن درخت چای

روغن درخت چای به همراه چای کیسه ای هر دو دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی می باشند و به همین دلیل برای زخم و بیماری زیادی کاربرد دارند.بسیاری از افراد روغن زیتون را با روغن چای مخلوط می کنندن و سپس به ناحیه زخم شده می زنند تا هم رقیق تر شود و هم اثر بیشتری داشته باشد.

درمان فیستول با آب گرم

آب گرم (آب داغ یا جوش آسیب زا خواهد بود) می تواند کمک زیادی به کنترل درد و از بین بردن عفونت در ناحیه مورد نظر بکند.همچنین می توان از داروهای گیاهی که اغلب به شکل مایع هستند در این اب بریزید تا هم دردتان را کاهش دهد و هم از خاصیت ضد عفونی کنندگی شان استفاده کنید.

درمان فیستول با زنجبیل

همانطور که می دانید زننجبیل خواص بسیار زیادی دارد و اگر بتوانید روزانه حداقل یک لیوانن دمنوش زنجبیل بنوشید,قطعا کمک زیادی به پروسه درمان بیماری خودتان خواهید کرد.البته می توانید برای کاهش مقدار تندی زنجبیل می توانید از عسل استفاده کنید که هم خاصیت دارد و هم با شیرینی اش می تواند زنجبیل را خنثی کند.

درمان فیستول به روش لیزر

برخلاف روش های سنتی که هنوز هم در بسیاری از مراکز درمانی رایج می باشد, افراد یک روز قبل و ۲ روز بعد از عمل در بیمارستان بستری می شدند. فرد بیمار که فیستول را به روش عمل باز درمان می کند, احساس درد بیشتری را بعد از جراحی خواهد داشت. خوشبختانه در لیزر این چنین نیست و مزایای بیشتری نسبت به عمل سنتی وجود دارد که عبارتند از:

• لیزر سبب کاهش عارضه بی اختیاری در دفع مدفوع و ادرار می شود.
  • زخم حاصل از لیزر, سرعت بهبود بالایی نسبت به روش های دیگر دارد
  • کاهش احتمال انتقال بیماری های ویروسی و عفونی در ابزارای پزشکی
  • عدم تماس لیزر با عضلات و بافت های ناحیه رکتوم
  • استفاده از لیزر, نیازی به پانسمان نداشته و تنها با یک باند کوچک محل زخم را پوشش می دهد.
  •  عدم زمان بر بودن عمل فیستول توسط لیزر, یکی دیگر از مزایای این روش می باشد.
  • کاهش میزان خونریزی و احساس درد در بیماران به میزان قابل توجه
  • مهمترین دلیل برتری لیزر نسبت به روش های دیگر, عدم بستری در بیمارستان به مدت طولانی می باشد.
  • سرپایی بودن مدت زمان جراحی
  • استفاده از بی حسی موضعی و سطحی که عوارض کمتری نسبت به بیهوشی کامل دارد.
  • ترخیص بیمار بعد عمل
  • بازگشت به کار در مدت کوتاه بین ۲ الی ۳ روز, که بیمار می تواند بعد از این مدت به روال عادی روزانه خود بپردازد.
  • داشتن تغذیه طبیعی بعد از جراحی با لیزر
  • کاربرد همه جانبه این روش از جراحی برای افرادی که به بیماری های خاص مانند دیابت و… مبتلا هستند.
  • افزایش تمرکز جراح در درمان بیماری
  • عدم آسیب رساندن به عضلات و بافت های مجاور در ناحیه رکتوم
  • سوزاندن ریشه بیماری و عدم بازگشت مجدد آن
  • صرفه جویی در هزینه و زمان بیماران محترم

علائم بیماری فیستول کدامند ؟

فیستول مقعدی علائمی مشابه بیماری آبسه مقعدی را دارد . بنابراین اگر با یکی از این بیماری های آشنایی دارید باید بدانید که در علائم بعد از بروز هم مثل یکدیگرند. اما رایج ترین علائم بیماری فیستول عبارت است از :

تب ناشی از بروز عفونت در بدن : بسیاری از بیماران فیستول تب یا تب و لرز می کنند . به علت تدافعی قرار گرفتن بدن به خاطر وجود یک جسم خارجی عملکرد و فعالیت بدن زیاد شده و شخص بیمار احساس گرما می کند.

یک احساس مبهم از ناخوشایند بودن یا ناراحت بودن : این همان حالت آرام و قرار نداشتن است و پس از مدتی یا خوب می شود یا بدتر می شود . در این حالت بیمار نباید تلقین کند و انجام فعالیت های روزانه هم می توان بر آن فاق آمد.
تورم و ناراحتی در اطراف یا نزدیک مقعد : ممکن است یک جسم خارجی شبیه غذه در اطراف مقعد ظاهر شود که باعث عفونت یا سایر مشکلات اجابتی خواهد شد.
قرمزی در اطراف ناحیه مقعد : بیماری های نشیمنگاهی به طور کلی روی مقعد تاثیر گذارند . بدیهی است اگر به فیستول دچار شده باشید نواحی قرمز رنگی روی مقعد مشاهده کنید.
تخلیه چرک یا مایع از ناحیه مقعد : بسیاری از بیماران فیستول در هنگام اجابت مزاج همراه مدفوع خود مقداری چرک یا مایع لخته شده مشاهده می کنند که بر اثر بیماری فیستول شکل گرفته است.
احساس درد و ناراحتی بعد از دفع مدفوع: اکثر بیماران مبتلا به فیستول از علایم اجابت مزاج همراه با خونریزی و درد مواجهه می شوند که خود این نشانه ای است بر جدی گرفتن بیماری و درمان سریع و به موقع آن می باشد.
سوزش و خارش در ناحیه مقعد: سوزش زیاد همراه با خارش در ناحیه مقعد از نشانه های جدی در بروز بیماری های نشیمنگاهی مانند فیستول می باشد.
احساس وجود برجستگی در اطراف مقعد: افرادی که به فیستول مبتلا هستند از وجود برجستگی در اطراف مقعد ابراز نگرانی کرده و در این رابطه باید گفت که جای هیچ گونه نگرانی نیست و درمان آن بسیار راحت می باشد.
درجه حرارت بالا و افزایشی: این بیماری بعد از مدتی در افراد مبتلا باعث بروز افزایش  درجه حرارت و تب خواهد شد که باید نسبت به این مورد بی تفاوت نبود و اقدامات لازم در زمینه درمان انجام دهید.
بی اختیاری در دفع مدفوع و گاز روده:
بیشتر نگرانی بیماران از عدم جراحی شدن, موضوع بی اختیاری در اجابت مزاج می باشد, باید گفت که این عارضه در جراحی سنتی و باز بروز پیدا می کند و در عمل با لیزر تاثیر آن به حداقل می رسد.
احساس خستگی و کوفتگی بدن:
بدن درد نشانه دیگر ابتلا به فیستول می باشد که به تنهایی دلیل ابتلا به فیستول نیست و باید با علایم دیگر تشخیص داده شود.

اگر شما هم علائم بالا را دارید یا احساس می کنید به برخی از آنها دچار شده اید برای اطیمنان خاطر و جلوگیری از عفونت های مشکل ساز تر حتما در اسرع وقت به کلینیک های پزشکی بیماری های آنورکتال نظیر دکتر نشیمنگاه مراجعه کنید .