درمان بیماریهای نشیمنگاهی و مقعدی لیــــزر سریـعترین و بهتریــن روش درمانــی

آیا استرس باعث اسهال می‌شود؟

من خیلی استرسی و مضطرب هستم، همیشه و اکثر اوقات دل پیچه دارم و یا اسهال میشم. میخواستم ببینم آیا استرس باعث اسهال بودنم شده؟ اصلا ربطی به هم دارن؟

رابطه استرس و اسهال

استرس و اضطراب شرایطی هستند که در آن سیگنال های شیمیایی در مغز باعث ترشح هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول می شوند.

بناربراین استرس به صورت غیر مستقیم و با تاثیرگذاری روی مغز، فرد را به حالت هوشیاری ثابت، تغییر در هضم غذا و افزایش انقباضات ماهیچه های روده سوق می دهد و در ادامه باعث بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست و… می شود.

بنابراین، بله، قرار گرفتن در موقعیت‌های استرسی یا اضطراب شدید می تواند باعث اسهال، درد شکم یا حالت تهوع شود.

متاسفانه در شرایط بروز مشکلات گوارشی ناشی از استرس، معمولا بیماران متوجه نمی‌شوند که دلیل مشکلات گوارشیشان استرس است! به همین دلیل انواع و اقسام روشها و داروها را برای بهبود اسهال، یبوست و هرگونه از دردهای گوارشی امتحان میکنند، و همین موضوع باعث بدتر شدن وضعیت و همچنین بروز مشکلات دیگر نیز می شود.

بنابراین برای درمان اسهال ناشی از اضطراب و استرس، باید در ابتدا مشکلات روحی و روانی (اضطراب و استرس) را درمان کنید. شاد و خوشحال باشید ، ورزش کنید ، قدم بزنید ، از زندگی حتی بی هیچ دلیلی لذت ببرید ، به هیچ مشکلی فکر نکنید ، خودتان را سرگرم کنید ، هر چیزی که باعث آشفتگی، ناراحتی و استرس در شما و زندگیتان می شود را دور بیاندازید ، در یک مکان آرام استراحتی داشته باشید ، یک دمنوش آرام بخش مانند بابونه، گل گاو زبان یا سنبل الطیب را نوش جان کنید…

مراجعه به پزشک روانکاو نیز می‌تواند به شما در بهبود اضطراب و استرس کمک کننده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.