بعد از ترکیدن کیست مویی چه باید کرد؟

میخواستم ببینم که بعد از ترکیدن کیست مویی چکار باید کنیم؟ آیا سریعا باید به پزشک مراجعه کنیم یا جراحی انجام بدیم؟

ترکیدن کیست مویی

ترکیدن کیست مویی یا پاره شدن کیست مویی مورد آنچنان خطرناکی نیست، اما برای جلوگیری از عفونت به مراقبت مناسب نیاز دارد.

اگر کیست مویی بترکد چه می‌شود؟

• دیواره کیست : اگر بشکند، مواد موجود در کیست آزاد می شود و ممکن است با مقداری خون یا چرک همراه باشد.
  • ناراحتی و درد : ممکن است این ناحیه احساس درد یا حساسیت داشته باشد.
  • خطر عفونت : کیست های ترکیده در برابر عفونت آسیب پذیر هستند، زیرا دیواره کیست، دریچه ای برای ورود باکتری ایجاد می کند.

اگر کیست مویی ترکید، باید چکار کنیم؟

• رعایت تمیزی و بهداشت : ناحیه مورد نظر را به آرامی با آب گرم و صابون ملایم بشویید. آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید.
  • ناحیه را فشار ندهید : از لمس یا دستکاری کیست پاره شده برای به حداقل رساندن خطر عفونت خودداری کنید.
  • کمپرس گرم : کمپرس گرم را به مدت 10 تا 15 دقیقه، چند بار در روز روی محل قرار دهید. این می تواند به تسکین ناراحتی و تخلیه مواد باقیمانده کمک کند.
  • پماد آنتی بیوتیک : برای جلوگیری از عفونت، یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک مانند باسیتراسین را پس از پاکسازی روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  • پانسمان شل : می توانید محل را با یک باند، پانسمان کنید تا تمیز بماند و از اصطکاک لباس جلوگیری شود.
    در صورت مشاهده علائم عفونت، مانند افزایش قرمزی، تورم، ترشح چرک یا تب، سریعا به پزشک مراجعه کنید. چون در این صورت امکان پخش عفونت به سراسر بدن وجود دارد و بسیار خطرناک است.

پرهیز از فشار دادن یا برداشتن کیست برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت بسیار مهم است. زیرا التهاب را بدتر کرده و خطر عفونت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.