درمان بیماری بواسیر

بواسیر یا هموروئید به تورم ورید های کانال مقعد گفته می شود و یکی از مشکلات رایج روده ای است. بواسیر بسته به محل تشکیل آن بر دو نوع داخلی و خارجی است و درمان بواسیر با توجه به نوع و شدت آن صورت می پذیرد. عوامل گوناگونی در پیدایش بواسیر دخیل هستند که مهمترین آنها اعمال فشار به روده در هنگام عمل دفع است. شایع ترین علائم بواسیر (داخلی و خارجی)، خونریزی، خارش و درد است.

تشخیص آن معمولا توسط پزشک با پرسیدن تاریخچه بیماری و معاینه فیزیکی انگشتی انجام می شود و تایید آن به کمک روش هایی مانند سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی صورت می گیرد. درمان بواسیر به دو صورت غیر جراحی (شامل درمان های خانگی، دارویی و فیکساتیو ها) و جراحی (هموروئیدکتومی) است که انتخاب آنها به تشخیص پزشک و بر اساس وضعیت بیماری انجام می پذیرد.

ثبت وقت ویزیت
درمان بواسیر

در صورتی که تورم در رگ های درون کانال مقعد اتفاق بیفتد، به آن بواسیر داخلی و اگر تورم رگها در نزدیکی دهانه مقعد رخ داده باشد، به آن بواسیر خارجی گفته می شود که کلینیک ما آماده درمان هردو نوع بواسیر می باشد .

تمامی مراجعین به کلینیک ما با روش لیزر جراحی می شوند که بدون درد و خونریزی می باشد . در این روش بیماری هیچ دردی را در تمام مدت زمان درمان احساس نخواهد کرد و بعد از اتمام عمل دوره نقاهتی وجود ندارد .

مرکز درمانی دکتر نشیمنگاهی با تکیه بر دانش متخصصی خود این افتخار را دارد که با به روز ترین و جدید ترین و بهترین متد های روز دنیا خدمات خود را به مراجعین گرامی ارائه نماید.

پیشگیری از ابتلا به بواسیر

روش های مختلفی برای جلوگیری از ابتلا به بواسیر وجود دارد

• پرهیز از مصرف غذاهای پرادویه و تند که منجر به خارش مقعد شوند.
  • استفاده از غذاهای پر فیبر و کم کالری
  • نوشیدن زیاد مایعات و آب
  • نشستن روی سطوح نرم
  • پرهیز از ایستادن و نشستن های طولانی مدت
  • مصرف زیاد روزانه میوه و سبزیجات
  • انجام فعالیت های ورزشی سبک در طول روز
  • به محض احساس نیاز اقدام به دفع مدفوع کنید.
  • مصرف مکمل های غذایی توصیه می شود.
  • در صورت ابتلا به یبوست و اسهال مکرر به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • اجتناب از زور زدن زیاد در هنگام دفع مدفوع
  • از دستمال مرطوب برای تمییز کردن ناحیه مقعد استفاده کنید.
  • اجتناب از بلند کردن وسایل سنگین که فشار زیاد به نشیمنگاه وارد کند.

مزیت های جراحی بواسیر بدون درد و خونریزی

در روش های جراحی به روش سنتی که همچنان مرسوم است, فرد بیمار باید یک روز قبل و دو روز بعد از عمل در بیمارستان مربوطه بستری شده که دوره نقاهت با درد فراوان خواهد داشت. به لطف فناوری لیزر در زمینه پزشکی, درمان بیماری های نشیمنگاهی بسیار راحت تر بوده و فرد می تواند به زندگی روزمره و عادی خود بپردازد. مرکز کلینیک درمانی بیماری های مقعدی دکتر نشیمنگاه دارای بهترین و متخصص ترین پزشکان ایران است تا بیماری هموروئید شما را در کمتر از ۲۰ دقیقه با مدرنیزه ترین ابزارهای پزشکی درمان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر مزیت های این روش درمانی را در چارت زیر معرفی نموده ایم.

جراحی بواسیر با لیزر سرپایی بدون بیهوشی انجام می شود. برای بی حسی و خواب بیمار، داروی آرام بخش وریدی تزریق می شود. به علت کوتاه بودن پرتوهای لیزر، همروئید به راحتی دیده می شود و خطر آسیب دیدگی ماهیچه های کنترل کننده روده کم می شود؛ بنابراین عوارض بی اختیاری مدفوع و گاز معده در این روش وجود ندارد.

علت های بواسیر چیست؟

بواسیر یکی از ساختارهای نرمال در بدن افراد است که برای دفع مدفوع به صورت طبیعی و حفظ کنترل آن, ضروری و لازم تلقی می شود. منظور از هموروئید در واقع بالشتک های عروقی انتهای راست روده و در خروجی مقعد است که نقش اساسی در کنترل عملکرد ناحیه رکتوم دارد. دلایل مختلفی در بروز این بیماری نقش دارند که مهمترین آن ها عبارتند از:

• بارداری

بواسیر بیشتر در خانم های باردار مشاهده می شود; چرا که با بزرگ شدن رحم به رگ های دهانه رکتوم فشار وارد شده و در نهایت منجر به التهاب بافت های پوستی مقعد خواهند شد.

• کهولت و افزایش سن

این بیماری در میانگین سنی بین ۴۵ تا ۶۵ بیشتر مشاهده می شود. اما بدین معنا نیست که افراد جوان و نوجوان به آن مبتلا نخواهند شد; بلکه در هر گروه سنی که باشید در صورت عدم رعایت الزامات روزمره, درصد ابتلا به بواسیر افزایش پیدا می کند.

• اسهال و یبوست مداوم

یکی از مهمترین عوامل در بروز بیماری های نشیمنگاهی, یبوست و اسهال مداوم می باشد. افرادی که در هنگام اجابت مزاج درد می کشند ناشی از خروج مدفوع با زور و فشار می باشند.

• مصرف کم مایعات و آب

یکی از ترکیب های اصلی مدفوع آب می باشد که باعث نرمی و دفع آسان آن خواهد شد. هر چه قدر که شما از مایعات استفاده کنید, از فشار زیاد به رگ های ناحیه رکتوم جلوگیری می شود. بنابراین در طی روز از آب زیاد مصرف کنید.

• برنامه غذایی کم فیبر

کمبود مواد غذایی کم فیبر منجر به سفت شدن مدفوع می گردد. ادامه این روند باعث می شود بین دیوارهای مقعد اصطکاک ایجاد شده و سرانجام فرد دچار خونریزی گردد. یکی از درمان های این بیماری, مصرف فراوان سبزی های برگ سبز است.

• چاقی مفرط

وزن بالا, فشار زیادی را به قسمت های تحتانی عضلات مقعد وارد می کند که از علت های بواسیر می باشد. چاقی باعث می شود رگ های خونی در ناحیه رکتوم بزرگ شده و در نتیجه دفع مدفوع فرد به خونریزی دچار شود.

• نشستن و ایستادن های طولانی مدت

بیستر افراد به دلیل موقعیت شغلی که دارند مجبور به نشستن و ایستادن های طولانی مدت هستند که این امر منجر به متورم شدن رگ های خونی ناجیه مقعد می شود. کارمندان, رانندگان و… بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

• مصرف غذاهای پرادویه

غذاهای پرادویه و تند باعث می شود مقعد زخم شده را تحریک و دفع مدفوع را سخت تر کند.

• انجام برخی از ورزش های سنگین

برخی از ورزش های سنگین مانند وزنه برداری برای افرادی که مستعد ابتلا به بواسیر هستند توصیه نمی شود. به ویژه زمانی که فشار زیادی را به زانو و ناحیه نشیمنگاهی وارد می کنید که منجر به متورم شدن رگ های مقعد و زخمم شدن ناحیه رکتوم خواهد شد.

برای گرفتتن وقت مشاوره یا وقت ویزیت برای درمان بیماری با شمارهای :

۰۲۱۸۸۲۱۶۳۴۰–۰۲۱۸۸۰۶۵۹۴۲ تماس بگیرید .

ساعت پاسخگویی : از ۸ صبح لغایت ۱۱ شب

سوالاتی که اکثر بیماران می پرسند؟

آیا بعد از جراحی با لیزر, بیماری قابل برگشت می باشد؟

در پاسخ این سوال باید خاطر نشان کنم لیزر درمانی بالذاته قابل بازگشت نیست ولی مراعات رفتارهای روزانه شرط اصلی در عدم بازگشت آن می باشد.

آیا رابطه جنسی از طریق مقعد در بروز بواسیر ارتباط دارد؟

بله, ارتباط دارد و بی تاثیر نیست

تفاوت جراحی لیزر و سنتی چیست و هزینه هر کدام چقدر می باشد؟

همانطور که در موارد بالا نیز به آن اشاره کردیم هیچ تفاوتی در جراحی لیزر و سنتی وجود ندارد ولی فرق اصلی در میزان رضایت مندی بیماران از نحوه عمل می باشد که باعث می شود فرد درد کمتری را احساس کند. چرا که لیزر مزایای زیادی را برای فرد مبتلا به همراه دارد. هزینه این روش از جراحی نسبت به عمل سنتی بسیار مقرون به صرفه تر محسوب شده و میانگین قیمت بستگی به وخامت بیماری از دو میلیون تومان شروع خواهد شد.

چه مدت باید در منزل استراحت کنیم؟

تقریبا بین ۱ الی ۲ روز می بایست فرد بیمار در منزل استراحت کند. عمل بواسیر به روش لیزر نسبت به جراحی باز, زمان یهبودی آن بسیار کوتاه تر می باشد به طوری معمولا بین ۳ الی ۵ روز بعد از عمل فرد می تواند به زندگی عادی خود بپردازد.

فاصله من با کلینیک شما بسیار طولانی است آیا بعد از عمل همان روز می توانم به شهر خود برگردم؟

این سوال را افراد زیادی از ما می پرسن! در پاسخ باید گفت که مدت لیزر بواسیر بین ۱۰ الی ۲۵ دقیقه به طول خواهد انجامید و فرد بیمار در همان ساعت بعد از عمل ترخیص خواهد شد.

سخن پایانی

صرف نظر از اینکه تورم و التهاب بواسیر, در صورت وجود هرگونه علایم و نشانه هایی از این بیماری, درمان لازم نیست! زیرا پیشگیری موثرترین و بهترین روش معالجه آن می باشد. هیدراتاسیون(نوشیدن مایعات و آب فراوان) و رژیم غذایی پر فیبر برای حفظ حرکات طبیعی روده بسیار موثر است چرا که با عبور مدفوع سخت و یبوست اخلال در ناحیه رکتوم به وجود می آید.

مبتلایان به یبوست به احتمال زیاد به رژیم غذایی پرفیبر, مایعات فراوان(که نقش اساسی در نرم کنندگی مدفوع دارد) و… نیاز داشته باشند. افرادی که حرکات روده ای بیش از حد و مکرر دارند, ممکن است به داروهای ضداسهال و تنظیم کننده سیستم گوارشی نیاز پیدا کنند. تمامی این اقدامات پیشگیرانه میزان گستردگی برای حرکت روده را کاهش داده و از فشار زیاد به رگ های خونی در ناحیه رکتوم و التهاب آن جلوگیری به عمل می آورد.

همانطور که اشاره کردیم; هموروئیدها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که نوع اول آن با انجام چندین کار ساده در منزل قابل درمان می باشد مانند: نشستن در وان آب گرم به مدت ۲۰ دقیقه, اجتناب از خوردن غذاهای پر ادویه و تند که منجر به خارش مقعد می شوند, برخی از داروهای بدون تجویز و… که می توانند در درمان اولیه این بیماری موثر واقع شود.