بواسیر اگر درمان نشود چه می‌شود؟

من به تازگی متوجه شدم که بواسیر دارم، و بخاطر ترس زیادی که از جراحی دارم نمیخوام بهش فکر کنم! حالا با این شرایط میخواستم ببینم که بواسیر اگه درمان نشه چی میشه؟

بواسیر اگر درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

نادیده گرفتن بواسیر یا به تأخیر انداختن درمان آن می تواند منجر به عوارض فراوان و همچنبن بدتر شدن علائم شود.

همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که در مراحل اولیه، بواسیر با رعایت یکسری نکات خود به خود ممکن است درمان شود. بنابراین مراجعه به پزشک مساوی با جراحی نیست. در ضمن روشهایی مانند لیزر درمانی وجود دارند که جایگزین بدون درد و خونریزی جراحی بشمار می آیند.

بیایید بررسی کنیم که اگر بواسیر درمان نشود چه می‌شود:

افزایش درد و ناراحتی

در ابتدا، هموروئید ممکن است باعث ناراحتی خفیف و خارش شود. اما با توجه به اثرات طولانی مدت هموروئید وبا پیشرفت آن، ممکن است دردناک تر شوند. بواسیر خارجی، به ویژه، می تواند به شدت دردناک باشد و نشستن، راه رفتن و حتی فعالیت های روزانه را چالش برانگیز کند.

خونریزی مداوم

بواسیر اغلب هنگام اجابت مزاج خونریزی می کند. اگر درمان نشود، خونریزی می تواند مکرر و شدیدتر شود. خونریزی بیش از حد می تواند منجر به کم خونی شود، وضعیتی که با کمبود گلبول های قرمز سالم مشخص می شود، که اکسیژن را به بافت های بدن منتقل می کند. کم خونی می تواند باعث خستگی، ضعف و سایر مشکلات سلامتی شود.

هموروئید ترومبوزه

در برخی موارد، لخته های خون ممکن است در داخل هموروئید خارجی ایجاد و منجر به هموروئید ترومبوزه شوند. این لخته ها می توانند باعث درد و تورم شدید نیز شوند. مراجعه به پزشک معمولا برای کاهش این علائم ضروری است.

شقاق مقعد

تحریک مزمن و ضربه ناشی از هموروئید درمان نشده می تواند منجر به ایجاد شقاق مقعدی (پارگی های دردناک در پوشش مقعد) شود. شقاق مقعدی باعث ناراحتی شدید و در ادامه منجر به خونریزی در حین حرکات روده نیز شود.

هموروئید پرولاپس

زندگی با بواسیر برای سال ها ممکن است باعث بیرون زدگی شود. به این معنی که روده از دهانه مقعد خارج می‌شود. این می تواند باعث درد و ناراحتی قابل توجهی شود و به درمان های تهاجمی تری نیاز داشته باشد.

افزایش خطر ابتلا به عفونت

سال‌ها زندگی با هموروئید نیز ممکن است خطر عفونت را افزایش و به زخم باز تبدیل شود.

تشکیل گوشت اضافه مقعد

تحریک طولانی مدت ناشی از هموروئید درمان نشده می تواند منجر به ایجاد توده های کوچک و همرنگ پوست در اطراف مقعد شود که به عنوان برچسب های پوستی یا گوشت اضافه مقعد شناخته می شوند. اگرچه اینها معمولاً دردناک نیستند، اما می توانند منبع ناراحتی و نگرانی باشند.

پریشانی روانی

زندگی با هموروئید درمان نشده می تواند باعث استرس عاطفی، اضطراب و افسردگی به دلیل درد مداوم، ناراحتی و خجالت نیز شود. اثرات ترکیبی درد، ناراحتی و بدتر شدن علائم می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت کلی زندگی فرد تأثیر بگذارد. توانایی افراد را برای شرکت در فعالیت های روزانه محدود و منجر به کناره گیری اجتماعی شود.

در نهایت باید به شما بگوییم که حتما بر ترس و استرس خود غلبه کنید و هر چه زودتر پیگیر روند درمان خود باشید. چراکه اگر هموروئید نادیده گرفته شود، ممکن است بیماری شدت گرفته و عوارض و علائم شدیدتری را متوجه شما کند.